Recenzje Civilization VII już są!

Nowa odsłona legendarnej strategii – czy Civilization VII sprosta oczekiwaniom?
Seria Sid Meier’s Civilization od lat cieszy się ogromnym uznaniem graczy na całym świecie. Wielu fanów uważa, że najlepszą odsłoną cyklu było Civilization IV, które wprowadziło szereg mechanik pozwalających na głęboką strategię i satysfakcjonującą rozgrywkę. Jednak najnowsza część – Civilization VII – ma szansę na zbliżenie się do tamtego poziomu doskonałości. Twórcy wprowadzili kilka interesujących zmian, które mogą na nowo zdefiniować sposób prowadzenia rozgrywki.
Powrót do bardziej strategicznych bitew
Wielu graczy od dawna tęskniło za możliwością układania stosów jednostek, zamiast zarządzania pojedynczymi oddziałami na mapie. Civilization VII oferuje nowatorskie podejście do tego problemu – dzięki nowej mechanice dowódcy wojskowego możliwe jest grupowanie do czterech jednostek na jednym heksie. Gdy dochodzi do starcia, jednostki rozpraszają się, co może przypominać klasyczne systemy bitewne, jednocześnie zachowując elementy nowoczesnej mechaniki. To rozwiązanie może okazać się złotym środkiem pomiędzy dawnym, bardziej taktycznym podejściem, a współczesnym stylem walki znanym z nowszych odsłon serii.
Koniec z pracownikami – nowy system rozwoju miast
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych zmian jest całkowite usunięcie jednostek robotników. W Civilization VII wszelkie ulepszenia terenu są zarządzane bezpośrednio z ekranu miasta, co eliminuje konieczność ręcznego przemieszczania pracowników po mapie. Jednak nie wszystkie funkcje są dostępne od początku – miasta zaczynają jako osady, które można specjalizować według własnych potrzeb. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego poziomu rozwoju można je przekształcić w pełnoprawne miasta, co wymaga inwestowania złota.
Nowy system znacząco zmienia dynamikę rozgrywki – wprowadza ograniczenie liczby miast i osad, które gracz może kontrolować bez ponoszenia dotkliwych kar. Limit ten zależy od epoki, polityki oraz odkrytych technologii. Ograniczenie ekspansji może szczególnie wpłynąć na strategię graczy preferujących agresywny styl rozgrywki, zmuszając ich do bardziej przemyślanego zarządzania terytorium.
Nowe podejście do epok i gra wieloosobowa
System epok w Civilization VII przypomina rozwiązania znane z gry Humankind, co oznacza, że gracze będą musieli dostosowywać swoje strategie do zmieniających się realiów historycznych i technologicznych. Każda epoka będzie miała swoje unikalne cechy, które mogą wpłynąć na rozwój cywilizacji.
Niestety, premiera gry nie obejmuje niektórych kluczowych funkcji trybu wieloosobowego. Brak opcji tworzenia drużyn w rozgrywkach online budzi spore kontrowersje i trudno zrozumieć, dlaczego twórcy nie uwzględnili tego elementu już na starcie. Na szczęście zapowiedziano szybkie aktualizacje, które mają uzupełnić brakujące funkcjonalności.
Kiedy premiera?
Według najnowszych doniesień, Civilization VII ma zadebiutować 11 lutego. Niektóre osoby, które zdecydowały się na droższą wersję przedpremierową, już teraz mogą cieszyć się rozgrywką. Pierwsze opinie wskazują, że gra wprowadza interesujące zmiany, choć niektóre z nich mogą budzić mieszane uczucia wśród bardziej konserwatywnych fanów serii.
Czy Civilization VII rzeczywiście dorówna legendarnemu Civilization IV? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – nowa odsłona kultowej strategii z pewnością dostarczy graczom wielu godzin fascynującej rozgrywki.