Sposoby na zwiększenie różnorodności w karierach STEM w Wielkiej Brytanii

Sposoby na zwiększenie różnorodności w karierach STEM w Wielkiej Brytanii

Różnorodność w naukach ścisłych: Wyzwania i szanse

Grupa studentów w laboratorium chemicznym z instruktorem
Źródło: Getty Images

Przeszkody na drodze do sukcesu mogą przybierać różne formy, szczególnie dla osób z mniejszości etnicznych czy społecznych. Carla Aldington, dorastając w Kornwalii, doświadczyła trudnej codzienności jako jedna z niewielu osób z mniejszości etnicznych w miasteczku liczącym ponad 20 tysięcy mieszkańców. Rasizm był dla niej codziennością, aż do momentu, gdy znalazła wsparcie w swojej nauczycielce chemii. To właśnie ta osoba stała się dla Aldington inspiracją, dając jej nie tylko motywację, ale też narzędzia, by osiągnąć wysokie wyniki w nauce. Carla ukończyła studia z wyróżnieniem, zdobywając tytuł magistra chemii.

Podobna historia mogłaby być udziałem wielu młodych ludzi, jednak nie każdy ma to szczęście. Brak różnorodności i inkluzyjności w dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) pozostaje problemem globalnym. W tych obszarach wciąż widoczne jest niedoreprezentowanie kobiet, osób LGBTQ+, osób z niepełnosprawnościami, przedstawicieli mniejszości etnicznych czy społeczności o niższym statusie ekonomicznym. Brak różnorodności nie tylko odbija się negatywnie na sprawiedliwości społecznej, ale również ogranicza potencjał innowacyjny i zdolność do reagowania na potrzeby różnorodnego społeczeństwa.

Inicjatywy na rzecz zmiany

Na szczęście podejmowane są konkretne działania mające na celu przełamywanie tych barier. Firmy, organizacje pozarządowe i rządy podejmują współpracę, aby zwiększyć udział osób z niedoreprezentowanych grup w STEM. Przykładem jest globalna firma biofarmaceutyczna GSK, która zainwestowała 30 milionów złotych w brytyjskie programy wspierające młode talenty z różnorodnych środowisk. W ramach tej inicjatywy oferowane są wysokiej jakości programy mentorskie, realizowane we współpracy z organizacjami lokalnymi. Sally Jackson, wiceprezes ds. komunikacji w GSK, zauważa: „Różnorodność, równość i inkluzyjność są kluczowe dla naszego sukcesu. To nie tylko pomaga nam tworzyć przełomowe leki, ale także lepiej rozumieć potrzeby pacjentów z różnych środowisk.”

Współpraca jest kluczowym elementem sukcesu. GSK wspiera ekspertów STEM w identyfikacji barier i wdrażaniu skutecznych rozwiązań. Dyskusje te pozwalają nakreślić działania niezbędne do stworzenia bardziej inkluzyjnej przyszłości w STEM.

Brak wzorców do naśladowania

Jednym z największych wyzwań dla osób z mniejszości jest brak widocznych wzorców do naśladowania. Ollie Folayan, współzałożyciel Stowarzyszenia Inżynierów BAME (czarnoskórych i mniejszości etnicznych), zauważa, że wiele osób nie ma w swoim otoczeniu naukowców, z którymi mogliby się identyfikować. Dodatkowo, obecny program nauczania w szkołach rzadko przedstawia postaci z niedoreprezentowanych grup, które odegrały istotną rolę w rozwoju nauki. Anne-Marie Imafidon, dyrektor generalna organizacji Stemettes, podkreśla, że konieczne jest włączenie tych historii do uczniowskiej edukacji, aby pokazać, że nauka może być dla każdego.

Innym problemem jest ograniczony dostęp do wysokiej jakości edukacji. W ubogich regionach młodzież często ma mniejsze możliwości nauki przedmiotów takich jak chemia, fizyka czy matematyka na zaawansowanym poziomie. Brakuje także pozaszkolnych zajęć naukowych i kół zainteresowań, które mogłyby rozwijać pasje uczniów.

Problem na późniejszych etapach kariery

Trudności nie kończą się wraz z edukacją. Stephen Hendry z Royal Society of Chemistry podkreśla, że kobiety i inne mniejszości spotykają się z wyraźnymi utrudnieniami na każdym etapie kariery naukowej. Przykładem może być malejący odsetek kobiet, które otrzymują fundusze na badania naukowe – od 71% na poziomie doktoratu do zaledwie 37% na wyższych stanowiskach badawczych. Problemem są również nieprzyjazne środowiska pracy, w których osoby LGBTQ+ czy przedstawiciele mniejszości doświadczają dyskryminacji, co skłania je do porzucania nauki.

Potrzeba współpracy i finansowania

Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest wspólne działanie. Mentoring, programy stażowe i partnerstwa między sektorem prywatnym a edukacją są kluczowe. Firmy powinny angażować się w organizację warsztatów i praktyk zawodowych, które pomogą młodym ludziom postawić pierwsze kroki w STEM. Ważne jest również dzielenie się danymi, które pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby różnych grup społecznych.

Inwestycje w różnorodność mają też wymierne korzyści biznesowe. Badania McKinsey z 2023 roku pokazują, że firmy z większą różnorodnością etniczną mają o 39% większe szanse na osiąganie lepszych wyników finansowych. Zespoły zróżnicowane pod względem płci, pochodzenia czy doświadczeń są bardziej innowacyjne i skuteczniej rozwiązują problemy.

Przyszłość mentoringu

Mentoring odgrywa kluczową rolę w pomocy młodzieży z mniejszości. Organizacje, takie jak Spark!, stawiają na indywidualne podejście, dopasowując mentorów do potrzeb młodych ludzi. Przykładem jest tekstowy program mentorskiego wsparcia dla młodzieży w wieku 13-19 lat, który pomógł wielu uczniom w podjęciu decyzji o przyszłej edukacji i karierze. Jednak, aby takie inicjatywy mogły dotrzeć do większej liczby młodych ludzi, potrzebne są większe fundusze i długoterminowe zobowiązania ze strony rządu i sektora prywatnego.

Carla Aldington jest przykładem, że odpowiednie wsparcie może otworzyć drzwi do wielkich osiągnięć. Dzięki mentoringowi i obecności wzorców do naśladowania mogła uwierzyć, że jej miejsce jest w świecie nauki. Podobne historie mogą stać się codziennością, jeśli różnorodność w STEM stanie się priorytetem dla wszystkich zaangażowanych.