Administracja Trumpa Planuje Wprowadzenie Autonomicznych Samochodów w USA
Prezydent-elekt Donald Trump planuje znaczne rozwinięcie autonomicznych pojazdów na amerykańskich drogach, co może przynieść korzyści jego bliskiemu współpracownikowi, a także aktualnemu urzędnikowi, Elonowi Muskowi. Zgodnie z doniesieniami, zespół doradczy Trumpa pracuje nad stworzeniem federalnych ram regulacyjnych dla samochodów autonomicznych, co może znacząco ułatwić rozwój branży robotaksówek.
Regulacje dotyczące samochodów autonomicznych
Obecnie przemysł samochodów autonomicznych rozwija się w szybkim tempie, jednak polityka federalna nie nadąża za tym postępem. Aktualnie Krajowa Administracja Ruchu Drogowego i Bezpieczeństwa (NHTSA) zezwala na wprowadzenie na rynek jedynie 2,500 autonomicznych pojazdów rocznie na podstawie specjalnego wyjątku. Producenci samochodów zgłaszają chęć znacznego zwiększenia tej liczby, dążąc również do uproszczenia obowiązujących przepisów. Wobec braku spójnych regulacji federalnych, kwestie prawne dotyczące autonomicznych pojazdów są regulowane na poziomie stanowym, co tworzy skomplikowaną sieć przepisów, z którymi muszą się mierzyć firmy.
Trump, obejmując funkcję prezydenta, może stworzyć bardziej jednolitą i przejrzystą ścieżkę regulacyjną, która ułatwi wdrażanie technologii autonomicznych pojazdów. Jednak bardziej rozległe zmiany, które mogłyby przyspieszyć rozwój rynku robotaksówek, będą wymagały zatwierdzenia przez Kongres. Obecnie trwają rozmowy na temat możliwego „dwupartyjnego projektu ustawy”, który miałby ułatwić wprowadzenie takich regulacji, choć proces ten jest na wczesnym etapie.
Elon Musk i jego rola w administracji Trumpa
Elon Musk, niedawno mianowany szefem „Departamentu Efektywności Rządu” (DOGE) w administracji Trumpa, może znacząco skorzystać na potencjalnych zmianach w regulacjach dotyczących autonomicznych pojazdów. Tesla, której właścicielem jest Musk, od dawna rozwija technologie robotaksówek i dąży do coraz większej automatyzacji swoich produktów. W październiku Musk zaprezentował prototyp robotaksówki o nazwie „Cybercab”, pozbawionej kierownicy i pedałów, co ilustruje jego ambicje w kierunku pełnej autonomii. Według Muska, Tesla może wprowadzić „w pełni autonomiczne, niesuperwizowane” pojazdy w stanach takich jak Teksas i Kalifornia już w 2026 roku.
Musk nie ukrywa, że jego celem jest rywalizacja z innymi gigantami w branży robotaksówek, takimi jak Alphabet (spółka matka Google, właściciel Waymo) oraz General Motors, któremu podlega firma Cruise. Obie te korporacje w ostatnich latach zdołały znacznie przyspieszyć wdrażanie swoich autonomicznych pojazdów, głównie na terenie Kalifornii, Teksasu i Arizony. Uber, choć pierwotnie skupiający się na klasycznych przewozach, również planuje wkroczyć do branży robotaksówek, współpracując z Waymo i Cruise.
Zmiany podatkowe i ich wpływ na Muska
Niektóre z ostatnich propozycji politycznych Trumpa, takie jak plan likwidacji ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne, również mogą przynieść korzyści Muskowi i jego firmom. Podczas prezydentury Bidena, Tesla była obiektem intensywnej kontroli regulacyjnej, głównie z powodu jej dążenia do automatyzacji oraz podejścia Muska do unikania sztywnych przepisów. Najbardziej znanym przykładem jest funkcja „Full Self Driving” (FSD) Tesli, która wspomaga, ale nie zastępuje kierowców. Jednak incydent, w którym Tesla z włączoną funkcją FSD zabiła motocyklistę, stał się powodem śledztwa prowadzonego przez NHTSA. Pod koniec października ogłoszono oficjalne postępowanie w tej sprawie.
Musk i jego firmy są obecnie przedmiotem co najmniej 20 różnych dochodzeń federalnych, jak donosiły media. Jednak z jego nową rolą w administracji Trumpa, niektórzy spodziewają się, że regulacyjne problemy Muska mogą stopniowo znikać. Objęcie stanowiska w DOGE daje Muskowi potencjalną możliwość sprawowania nadzoru nad agencjami, które wcześniej prowadziły przeciwko niemu dochodzenia.
Konflikty interesów i etyka
Obecność Muska w administracji Trumpa budzi jednak pewne kontrowersje. Istnieją obawy, że duża liczba konfliktów interesów wynikających z jego biznesowej działalności i relacji z rządem federalnym może ograniczyć jego zdolność do skutecznego zarządzania DOGE. Mimo to, jak zauważają analitycy, nowa administracja Trumpa nie wydaje się być zbytnio zaniepokojona takimi konfliktami, koncentrując się na efektywności i rozwoju technologii, co może przynieść Muskowi znaczące korzyści w nadchodzących latach.
Podsumowanie
Rozwój autonomicznych pojazdów w USA jest na dobrej drodze, a zmiany w administracji prezydenckiej mogą przyspieszyć ten proces. Donald Trump prawdopodobnie dąży do stworzenia bardziej jednolitych regulacji, co stanowi szansę dla całego sektora technologii autonomicznych, w tym dla Elona Muska i Tesli. Jednakże wprowadzenie tych zmian będzie wymagało zatwierdzenia przez Kongres, a rola Muska w administracji Trumpa budzi pytania dotyczące etyki i potencjalnych konfliktów interesów.