21 lutego, 2025

„Elektryczne samochody dorównują trwałością pojazdom spalinowym”

„Elektryczne samochody dorównują trwałością pojazdom spalinowym”
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych w Kornwalii, Wielka Brytania
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych w Kornwalii, Wielka Brytania. Fot. Matt Cardy/Getty Images

Samochody elektryczne (EV) coraz bardziej zbliżają się pod względem trwałości do swoich odpowiedników napędzanych paliwami kopalnymi, a co więcej, ich niezawodność z każdym rokiem przewyższa pojazdy spalinowe, dzięki ciągłemu rozwojowi technologii. Przejście na elektryczność nie jest już tylko kwestią ekologii, ale także opłacalności i praktyczności, co potwierdzają najnowsze badania.

Robert Elliott z Uniwersytetu Birmingham w Wielkiej Brytanii wraz ze swoim zespołem przeanalizował niemal 300 milionów zapisów testów sprawności drogowej w Wielkiej Brytanii, znanych jako MOT. Dane obejmowały okres od 2005 do 2022 roku i dotyczyły łącznie 29,8 milionów pojazdów. Analiza objęła różne aspekty, takie jak wiek, przebieg oraz kondycję samochodów.

Porównanie trwałości pojazdów

Wyniki badań wskazują, że przeciętny samochód elektryczny osiąga obecnie średnią żywotność ponad 18,4 roku. To więcej niż średnia żywotność pojazdów z silnikiem diesla, która wynosi 16,8 roku, oraz niemal tyle, co w przypadku samochodów benzynowych, które służą średnio 18,7 roku. Dodatkowo, samochody elektryczne pokonują w swoim życiu średnio 200 000 kilometrów, co przewyższa wynik aut benzynowych (187 000 km), choć nadal ustępuje dieslom (257 000 km).

Postęp technologiczny w EV

Elliott zauważa, że te wyniki dowodzą, iż samochody elektryczne to nie tylko realna alternatywa dla pojazdów spalinowych, ale w wielu aspektach już je przewyższają. Co więcej, badanie pokazuje, że długoterminowa niezawodność EV znacznie poprawia się: ryzyko awarii i wycofania z eksploatacji maleje dwa razy szybciej niż w przypadku aut benzynowych i aż sześciokrotnie szybciej niż dla diesli.

„Pierwsze samochody elektryczne były mało niezawodne, ale teraz technologia rozwija się w niezwykle szybkim tempie” – mówi Elliott. „To już nie tylko kwestia ekologii – to także praktyczna inwestycja na przyszłość.”

Niższe koszty eksploatacji

Chociaż dane MOT nie obejmują szczegółów dotyczących kosztów konserwacji i napraw, inne badania, m.in. z USA, wskazują, że średnie koszty utrzymania samochodów elektrycznych wynoszą około 0,25 zł za kilometr, podczas gdy dla pojazdów spalinowych ta wartość wynosi około 0,42 zł za kilometr. To znacząca różnica, która przemawia na korzyść pojazdów elektrycznych.

EV to nie jedyne rozwiązanie

Rachel Aldred z Uniwersytetu Westminster zwraca jednak uwagę, że choć przejście na elektryczne środki transportu przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza, EV nie są rozwiązaniem idealnym. „Korzystanie z prywatnych samochodów, nawet elektrycznych, nadal wiąże się z problemami, takimi jak brak aktywności fizycznej, ryzyko wypadków drogowych czy zanieczyszczenie resztkowe” – podkreśla Aldred. Jej zdaniem priorytetem powinno być promowanie alternatywnych form transportu, takich jak piesze wędrówki, jazda na rowerze czy korzystanie z komunikacji publicznej.

Podsumowując, dynamiczny rozwój technologii elektrycznych zmienia oblicze transportu. Samochody elektryczne nie tylko dorównują pojazdom spalinowym pod względem trwałości, ale w wielu aspektach już je przewyższają. Niemniej jednak, przyszłość zrównoważonego transportu wymaga holistycznego podejścia, które uwzględni również rozwój infrastruktury i zachęt do korzystania z ekologicznych form mobilności.