22 lutego, 2025

Eksperymentalny samolot XB-1 po raz pierwszy przekracza barierę dźwięku

Eksperymentalny samolot XB-1 po raz pierwszy przekracza barierę dźwięku
The XB-1 supersonic aircraft
Samolot naddźwiękowy XB-1. Źródło: Boom Supersonic

Eksperymentalny samolot XB-1, stworzony przez amerykańską firmę Boom Supersonic, przekroczył prędkość dźwięku 28 stycznia. To przełomowe wydarzenie, ponieważ jest to pierwszy raz, kiedy cywilny samolot osiągnął prędkość naddźwiękową nad kontynentalnym terytorium Stanów Zjednoczonych. Wydarzenie to przybliża możliwość powrotu komercyjnego lotnictwa naddźwiękowego.

„Ten odrzutowiec zawiera wiele technologii, które umożliwią nam budowę naddźwiękowych samolotów pasażerskich dla szerokiego grona użytkowników” – powiedział Greg Krauland, były główny inżynier w firmie Boom Supersonic, podczas transmisji na żywo z testowego lotu.

Przekroczenie bariery dźwięku

Lot testowy odbył się na terenie Mojave Air & Space Port w Kalifornii. Główny pilot testowy Boom Supersonic, Tristan „Geppetto” Brandenburg, przeprowadził dwunasty udany lot XB-1, który był także pierwszym, w którym samolot przekroczył prędkość dźwięku. Prototyp, wyróżniający się elegancką białą sylwetką i niebiesko-żółtym statecznikiem ogonowym, osiągnął prędkość około Mach 1,11 podczas pierwszego przelotu testowego. Następnie Brandenburg wykonał jeszcze dwa naddźwiękowe przeloty, zanim bezpiecznie wylądował.

Obecnie jedynie wojskowe myśliwce i bombowce są zdolne do osiągania prędkości naddźwiękowych. Chociaż legendarny samolot Concorde wykonywał transatlantyckie loty od lat 70. XX wieku, został wycofany z eksploatacji w 2003 roku z powodu licznych problemów, takich jak wysokie koszty paliwa oraz tragiczny wypadek w 2000 roku, w którym zginęło 109 osób.

Naddźwiękowa przyszłość lotnictwa

Sukces XB-1 może zwiastować powrót lotnictwa naddźwiękowego do użytku komercyjnego. Testy te mają na celu opracowanie projektu planowanego samolotu pasażerskiego Overture, który według Boom Supersonic miałby poruszać się z prędkością Mach 1,7 i przewozić do 80 pasażerów. Firma planuje rozpocząć produkcję tych maszyn jeszcze w tym roku, a pierwsze loty pasażerskie mają odbyć się w 2029 roku. Linie lotnicze, takie jak United Airlines i American Airlines, już złożyły zamówienia na te innowacyjne samoloty.

Jednak Boom Supersonic nie jest jedyną firmą zajmującą się rozwojem technologii naddźwiękowych. Inne podmioty, takie jak Dawn Aerospace czy NASA, również pracują nad swoimi projektami. Jednym z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć NASA jest eksperymentalny samolot X-59, który został zaprojektowany w celu minimalizowania fali uderzeniowej towarzyszącej lotom naddźwiękowym. Dzięki temu zamiast typowego głośnego „boomu” akustycznego, loty generowałyby jedynie delikatny „huk dźwiękowy”.

Współpraca z NASA

Po sukcesie lotu XB-1, Tristan Brandenburg zasugerował w wywiadzie, że Boom Supersonic i NASA mogą wspólnie opracować kolejne demonstracyjne loty. Możliwe, że współpraca obejmie jednoczesny lot XB-1 i X-59, co byłoby kolejnym krokiem w kierunku popularyzacji naddźwiękowych technologii w przemyśle lotniczym. „Współpracujemy z NASA nad czymś, co naprawdę mnie ekscytuje” – powiedział Brandenburg, podsycając atmosferę oczekiwania na kolejne przełomowe wydarzenia w lotnictwie.