GM Likwiduje Połowę Cruise i Rezygnuje z Biznesu Robotaxi

GM rezygnuje z robotaxi i stawia na technologię Super Cruise
Podczas gdy firmy takie jak Waymo i Tesla intensyfikują prace nad rozwojem autonomicznych taksówek na terenie całych Stanów Zjednoczonych, General Motors podjęło decyzję o wycofaniu się z tego segmentu rynku. Jak wynika z informacji uzyskanych przez serwis TechCrunch, amerykański gigant motoryzacyjny ogłosił zwolnienie niemal połowy pracowników firmy Cruise – spółki zajmującej się pojazdami autonomicznymi, w którą GM zainwestowało aż 40 miliardów złotych.
Masowe zwolnienia w Cruise
Decyzję o redukcji zatrudnienia ogłosił Craig Glidden, prezes i główny dyrektor administracyjny Cruise. Zwolnienia obejmą około 1000 pracowników, w tym również dyrektora generalnego firmy, Marca Whittena, który odejdzie w tym tygodniu. Wraz z nim z Cruise rozstają się także kluczowe osoby z zarządu: Steve Kenner (dyrektor ds. bezpieczeństwa), Rob Grant (szef globalnej polityki publicznej) oraz Mo Elshenawy (główny technolog).
Tym samym General Motors dokonało pełnej integracji Cruise ze swoją strukturą, co oznacza, że firma przestaje działać jako niezależny podmiot. Wraz z tym przejęciem GM znacząco zmienia priorytety – zamiast rozwoju robotaxi, koncern zamierza skoncentrować się na technologii autonomicznej przeznaczonej dla prywatnych pojazdów. Kluczową rolę w tej strategii odegra system Super Cruise, który jest już wykorzystywany w najnowszych modelach aut GM.
Nowa strategia GM – postawienie na Super Cruise
Zmiana kierunku rozwoju autonomicznych technologii przez GM wynika z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, firma dostrzega w tym potencjał finansowy. Według prognoz przedstawionych podczas ostatniej konferencji wynikowej GM, systemy autonomiczne w pojazdach konsumentów mogą przynieść nawet 8 miliardów złotych rocznego przychodu w ciągu najbliższych pięciu lat. Osiągnięcie tego celu ma być możliwe dzięki opłatom abonamentowym za korzystanie z funkcji autonomicznych.
Po drugie, robotaxi okazały się dla GM ogromnym obciążeniem finansowym i wizerunkowym. Firma inwestowała miliardy w usługę, która nie zdołała się jeszcze w pełni rozwinąć, a dodatkowo wiązała się z poważnymi incydentami bezpieczeństwa. W 2023 roku jeden z pojazdów Cruise potrącił pieszego i przeciągnął go na odległość sześciu metrów, powodując poważne obrażenia. Co gorsza, firma początkowo próbowała ukryć ten wypadek przed amerykańską Narodową Administracją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Problemy technologiczne i chaos na ulicach
Problemy z robotaxi nie ograniczały się jedynie do kwestii bezpieczeństwa. W 2022 roku około 20 pojazdów Cruise jednocześnie utknęło na ulicach San Francisco, całkowicie blokując ruch przez niemal dwie godziny. W innym incydencie jeden z autonomicznych pojazdów zaplątał się w system komunikacji miejskiej, powodując poważne opóźnienia w kursowaniu tramwajów. Raport New York Times wykazał, że samochody Cruise wymagały interwencji człowieka średnio co 4 km, co znacząco odbiegało od idei w pełni autonomicznych pojazdów.
Koniec robotaxi Cruise – ulga dla mieszkańców
Decyzja General Motors o wycofaniu się z rynku robotaxi może przynieść ulgę mieszkańcom San Francisco, którzy obawiali się, że ulice ich miasta staną się miejscem niekontrolowanych eksperymentów z pojazdami autonomicznymi. Tym samym GM stawia na bardziej przewidywalny i dochodowy model biznesowy, koncentrując się na technologii autonomicznej dla prywatnych użytkowników.
Zmiana strategii pokazuje, że autonomiczne taksówki wciąż mają przed sobą długą drogę do pełnej integracji z ruchem miejskim. Tymczasem GM liczy na to, że Super Cruise pozwoli firmie czerpać korzyści z autonomicznych technologii w bardziej kontrolowany i efektywny sposób.