21 lutego, 2025

„Matka Boska z Jeziora Kamieniołomów: Poetycka i Surowa Opowieść o Gniewie Młodości”

"Matka Boska z Jeziora Kamieniołomów: Poetycka i Surowa Opowieść o Gniewie Młodości"

Latem, który może być jednym z ostatnich beztroskich chwil przed wejściem w dorosłość, Natalia (Dolores Oliverio) zmaga się z bolesnym uczuciem, gdy jej młodzieńcze zauroczenie skierowane zostaje na kogoś innego. Sytuacja, która dla wielu stanowi klasyczną opowieść o dorastaniu, w filmie The Virgin of the Quarry Lake staje się fundamentem dla znacznie mroczniejszej historii. Ten wyselekcjonowany na Festiwal Filmowy Sundance 2025 obraz jest adaptacją opowiadań argentyńskiej pisarki Mariany Enriquez, a za jego reżyserię odpowiada Laura Casabé. Film ten oferuje zarówno napięcie związane z otoczeniem, jak i eksplorację emocjonalnego chaosu, w jakim znajduje się główna bohaterka.

Dorastanie w cieniu chaosu

Akcja filmu rozgrywa się w Argentynie w 2001 roku, w czasach głębokiego kryzysu politycznego i gospodarczego. To burzliwe tło historyczne przenika życie codzienne bohaterki – od migawkowych wiadomości telewizyjnych o kryzysie, przez pogłębiające się niedobory wody, aż po przerwy w dostawie prądu. Dorastająca Natalia, pozbawiona rodziny poza swoją zgryźliwą babcią (Luisa Merelas), spędza letnie dni w towarzystwie najlepszych przyjaciółek, sióstr Josefiny (Isabel Bracamonte) i Marieli (Candela Flores). Czas dzielą między spotkaniami na żywo a rozmowami w lokalnej kafejce internetowej, która przypomina widzom o realiach początku XXI wieku.

Film dba o detale, które przenoszą widza w przeszłość – od modnych wówczas plastikowych naszyjników w stylu „tatuażu” po nisko osadzone jeansy. Jednak to nie estetyka minionej epoki jest głównym punktem ciężkości, lecz atmosfera niestabilności, która zdaje się wpędzać bohaterów w coraz bardziej surrealistyczne sytuacje. Już na początku filmu widzimy, jak bezdomny mężczyzna, będący pod wpływem alkoholu, porzuca swój wózek na środku ulicy. Wózek, wypełniony cieknącymi workami i innymi tajemniczymi przedmiotami, pozostaje tam przez tygodnie, jakby stanowił niewypowiedzianą klątwę rzuconą na okolicę.

Magia, emocje i zawiść

Jednym z ciekawszych wątków filmu jest wprowadzenie mistycyzmu do codziennych interakcji bohaterów. Kiedy Natalia zaczyna narzekać swojej przyjaciółce Ricie na Silvię (Fernanda Echevarría) – starszą o dekadę kobietę, która przyciągnęła uwagę Diego (Agustín Sosa), jedynego chłopaka w ich grupie – Rita proponuje prostą magiczną ceremonię. Wystarczy napisać imię Silvii na kartce papieru i włożyć ją do słoika, aby rzucić na nią zły urok. Choć początkowo nie widzimy bezpośrednich konsekwencji tego rytuału, złość Natalii zaczyna narastać, szczególnie gdy Diego coraz częściej ignoruje ją na rzecz Silvii. Scena na pulsującym od świateł parkiecie, gdzie Natalia rzuca mrożące krew w żyłach spojrzenie w kierunku rywalki, jest jednym z najbardziej sugestywnych momentów filmu.

Co ciekawe, Diego jako postać nie zostaje głęboko rozwinięty. Jego główną „zaleta” zdaje się być jedynie jego fizyczna obecność. Jednak brak większej charakterystyki tej postaci może być celowy, ponieważ The Virgin of the Quarry Lake bardziej skupia się na emocjonalnym świecie nastoletnich dziewczyn – ich niepewnościach, wzlotach i upadkach, a także na burzy uczuć, która towarzyszy dorastaniu w niespokojnych czasach.

Mroczna podróż ku dojrzałości

Choć film w głównej mierze koncentruje się na psychologicznym rozwoju bohaterki, nie unika również wątków gatunkowych, które przybierają formę zarówno realistycznych, jak i surrealnych horrorów. To właśnie te elementy pomagają Natalii przejść przez jej wewnętrzną przemianę, prowadząc ją do nieoczekiwanego katharsis. W tym kontekście tytułowe jezioro, do którego grupa przyjaciół przychodzi latem, staje się miejscem o symbolicznym znaczeniu – przestrzenią izolacji, odkryć i konfrontacji z własnym „ja”.

Dolores Oliverio w roli Natalii jest niezwykle przekonująca. Jej gra oddaje niuanse dorastania – od chwil młodzieńczej pewności siebie po momenty głębokiego zwątpienia. Film jednocześnie przypomina, że dorastanie w środowisku pełnym nieufności do ludzi – zarówno mężczyzn, jak i kobiet – niemal zawsze wiąże się z nieuchronnym złamaniem serca.

Premiera i odbiór

The Virgin of the Quarry Lake miało swoją premierę na Festiwalu Filmowym Sundance w 2025 roku. Choć film nie ma jeszcze ustalonej daty premiery kinowej, jego wielowymiarowa narracja i wyraziste portrety psychologiczne bohaterów mogą uczynić go jednym z bardziej zapadających w pamięć tytułów tego roku.