„Sąd Popiera Decyzję Szkoły o Wystawieniu Uczniowi Niskiej Oceny za Korzystanie ze Sztucznej Inteligencji”
Wyrok w sprawie ucznia oskarżonego o wykorzystanie sztucznej inteligencji do oszukiwania
Niedawna decyzja amerykańskiego sądu federalnego przyciągnęła uwagę na całym świecie. Sprawa dotyczyła ucznia z Massachusetts, który został ukarany przez szkołę średnią za wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do stworzenia pracy domowej. Sędzia federalny uznał, że szkoła miała prawo podjąć takie działania, co stanowi ważny precedens w epoce, w której technologie AI coraz bardziej wpływają na edukację.
—
Rodzice kontra szkoła – geneza sporu
Rodzice ucznia, Jennifer i Dale Harris, wnieśli pozew przeciwko komitetowi szkolnemu miasta Hingham, argumentując, że polityka szkoły dotycząca uczciwości akademickiej nie zawierała wyraźnego zakazu używania sztucznej inteligencji. Rodzina żądała od sądu nakazu tymczasowego, który usunąłby z akt ucznia informację o zatrzymaniu w kozie oraz podniósłby jego ocenę z przedmiotu Historia AP z C+ na B. Rodzice byli przekonani, że kara jest nieproporcjonalna i zagraża przyszłości ich syna, w tym jego szansom na dostanie się na prestiżowe uczelnie, takie jak Stanford University.
Mimo emocjonalnych argumentów rodziców, sędzia Paul Levenson odrzucił prośbę o tymczasowe nakazanie zmian. „Nie ma dowodów, które wskazywałyby, że władze Hingham High School działały pochopnie, uznając, że uczeń oszukiwał” – napisał sędzia w swoim orzeczeniu. Dodał także, że nałożone kary mieszczą się w granicach uznaniowych decyzji władz szkolnych.
—
Wykorzystanie AI – granice i konsekwencje
Szczegóły sprawy ujawniają, że uczeń, wraz z kolegą, który również został ukarany, nie korzystał z AI w sposób kreatywny czy wspierający proces nauki. Zamiast tego, obaj skopiowali i wkleili fragmenty tekstu wygenerowanego przez platformę Grammarly.com. Co więcej, w treści znalazły się cytaty z nieistniejących książek, co dodatkowo potwierdziło niewłaściwe użycie technologii. Sędzia zwrócił uwagę, że takie działania nie mogły być przypadkowe, a szkoła miała pełne prawo uznać je za naruszenie zasad.
W odpowiedzi na zarzuty ze strony rodziny, władze szkolne wskazały, że już na początku roku szkolnego nauczyciel przedmiotu AP Język Angielski przeprowadził lekcję na temat uczciwości akademickiej, wyraźnie omawiając zasady korzystania z AI. Uczniowie mieli również dostęp do dokumentów, które jasno zakazywały kopiowania fragmentów tekstu generowanego przez sztuczną inteligencję bez wcześniejszej zgody nauczyciela.
—
Rozczarowanie rodziców i kontynuacja sporu prawnego
Harrisi w swoim pozwie oskarżyli szkołę o stosowanie „destrukcyjnego i bezwzględnego podejścia”, które miało negatywnie wpłynąć na przyszłość ich syna oraz jego dotychczasowy wzorowy zapis osiągnięć. Twierdzili, że władze szkolne działały w sposób, który można określić jako manipulację i zastraszanie. Jednak sędzia Levenson zauważył, że szkoła dawała rodzicom i uczniowi wiele okazji do wyrażenia swoich opinii, a oskarżenia o niewłaściwe postępowanie władz szkolnych są nieuzasadnione.
Pomimo odrzucenia wniosku o tymczasowy nakaz sądowy, sprawa Harrisa przeciwko komitetowi szkolnemu wciąż pozostaje otwarta. Rodzina może nadal próbować dochodzić swoich praw w ramach dalszych postępowań.
—
Edukacja w erze sztucznej inteligencji – nowe wyzwania
Sprawa ta podkreśla znaczenie jasnych zasad dotyczących korzystania z narzędzi AI w edukacji. W erze cyfrowej, gdy technologie takie jak generatywna sztuczna inteligencja stają się coraz powszechniejsze, szkoły muszą wypracować spójne i przejrzyste polityki, które nie tylko określą granice, ale również będą edukować uczniów na temat odpowiedzialnego korzystania z tych narzędzi.
Jednocześnie, decyzja sądu pokazuje, że instytucje edukacyjne mają prawo do egzekwowania zasad uczciwości akademickiej, nawet w kontekście nowych technologii. To ważny sygnał zarówno dla uczniów, jak i rodziców, że korzystanie z AI w sposób nieetyczny może mieć poważne konsekwencje.
—
Nowa rzeczywistość – odpowiedzialność uczniów i szkół
Szybki rozwój technologii wymaga od społeczności szkolnych dostosowania się do nowych realiów. Nauczyciele, uczniowie i rodzice muszą współpracować, aby znaleźć równowagę między wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi a zachowaniem uczciwości i integralności w procesie nauczania.
Przypadek ucznia z Massachusetts może stać się punktem odniesienia dla innych szkół i instytucji na całym świecie, które stają w obliczu wyzwań wynikających z rosnącej popularności sztucznej inteligencji.